In opdracht van de gemeente Maastricht heb ik in 2024 een inventarisatie gemaakt van wensen voor fietsoversteken in Maastricht. Het begrip oversteek werd daarbij breed opgevat: niet alleen solitaire fietsoversteken van ontsluitingswegen, maar ook oversteken als onderdeel van kruispunten of rotondes. De eindproducten bestaan uit GoogleMapskaart en een presentatie van 100 locaties met voor iedere locatie een korte probleembeschrijving en voorstellen voor fysieke ingrepen.
Veldonderzoek vormde de belangrijkste basis van de inventarisatie.
Maastricht heeft op veel verkeersaders fietsstroken of ventwegen in plaats van fietspaden. Fietsoversteken zijn daarbij moeilijk in te passen. Er ontbreken dan immers tussenbermen waar veilig kan worden opgesteld. De solitaire oversteken zijn in Maastricht dan ook vaak voetgangersoversteken. Het is echter onwenselijk dat fietsers over de voetgangersvoorzieningen rijden. Ook kunnen voetgangers toe met een smal middeneiland, maar fietsers niet.
De aanleg van vrijliggende fietspaden opent ook de weg voor betere fietsoversteken. Voor de GOW30 met fietsstroken adviseer ik experimenten te doen met brede middengeleiders waarbij de automobilist moet invoegen op de fietsstrook. De rijbaan krijgt dan ter plekke van de oversteek het karakter van een fietsstraat: auto’s blijven achter de fietsers rijden. Daardoor kunnen fietsers gemakkelijker linksaf slaan.
